czwartek, 31 stycznia 2013

Graduał opata Mścisława (Graduale de tempore et de sanctis)


Rękopis powstał po 1386, ok. 1390. Pergamin, 55,5 x 38 cm, k. 328.
Pismo: staranna tekstura gotycka, nuty czarne na czerwonej pięciolinii. Oprawa z w. XVI; deski powleczone jasną wytłaczaną skórą; ze względu na zatarcie rysunku spośród przedstawień daje się zidentyfikować Chrystus Ukrzyżowany. Na wierzchniej okładzinie napis: „Graduale MDLXIX”. Na obu okładzinach zachowane okucia narożnikowe i środkowe. Rękopis zawiera śpiewy mszalne de tempore i de sanctis z całego roku liturgicznego. Zdobiony jest 11 miniaturami figuralnymi.

Warszawa, Biblioteka Narodowa, sygn. akc. 10810.

Historia

Inspirującą rolę przy powstaniu kodeksu odegrał opat Mścisław (1386-1410). Najprawdopodobniej jego wizerunek umieszczono na k. 1. W XVI w. kodeks uzyskał współczesną oprawę. W 1632 r. sporządzono indeks śpiewów, umieszczony na kartach dodanych na końcu. W Tyńcu rękopis nosił najprawdopodobniej sygnaturę 2 A3 na przedniej wyklejce. Po kasacie Opactwa został w 1818 r. przekazany Uniwersytetowi Lwowskiemu (sygn. BUL Nr 413). Po drugiej wojnie światowej przejęty przez Bibliotekę Narodową.
Dekoracja rękopisu wykonana przez dwóch współpracujących ze sobą malarzy i dokoń­czona przez trzeciego w stylu charakterystycznym dla Czech i Śląska w latach 1380-1390. Wskazano ich prawdopodobny związek z warsztatem tzw. Mistrza Willehalma - iluminatora sprowadzonego z południowych Niemiec do Pragi, aby wykonał ilustracje do dzieła poety Wolframa z Eisenbachu; pracował w Pradze w latach 1387-1395. Być może przy wykonaniu Graduału pracowali artyści śląscy. Najbliższe wskazywane analogie formalno-stylistyczne wśród kodeksów śląskich to Antyfonarz z 1387 r., ufundowany przez mieszczanina wrocławskiego Mikołaja Lemberga, i Graduał cystersów w Henrykowie (B. Miodońska). Iluminacje Graduału tynieckiego reprezentują jednak wyższy poziom artystyczny. Na kolorystykę rękopisu składają się rożne odcienie zieleni, niebieskiego, różu i złoto płatkowe pokryte rysunkiem; na marginesach ornamenty roślinne przycięte przy oprawie. Mosiężne okucia narożnikowe przedstawiające dwa pawie są niemal identyczne z okuciami III części Graduału Olbrachta.

Informacje pochodzą z: Tyniec. Sztuka i kultura benedyktynów od wieku XI do XVIII. Katalog wystawy w Zamku Królewskim na Wawelu, październik - grudzień 1994. Kraków 1994.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz